Stäng
Ska vi snacka?

Behöver du hjälp med rekrytering, bemanning, interim, search eller headhunting är du välkommen att boka ett möte med oss! Du behöver inte förbereda någonting. Låt oss höras så ser vi vart det leder!

Hör av dig!

Referenser

Referenser
Det finns inget bättre än en rekommendation.
Scroll
Ska¨rmklipp5 IMG_9658 IMG_6566 sandra o mats IMG_9374 IMG_9347 IMG_5253 Ska¨rmklipp16 Maria video Ska¨rmklipp4
Peter Dannqvist Supply Chain Director Arvid Nordquist
2be961b9fac64dd5b1f5d7c080df3b3b "Vi har haft ett mångårigt samarbete som fungerat bra."

Peter Dannqvist är ansvarig för logistik och produktion på Arvid Nordquist:
- Det som jag tycker är viktigast i samarbete med ett rekryteringsföretag är kontinuiteten. Det tar ett tag innan vi lär känna varandra de kan vår kultur och vad vi vill ha. Rekrytering är mer personberoende än vad man kan tro. Jag har arbetat med First på tre olika sätt genom åren. Dels genom bemanningen av receptionen, dels genom att hyra in personal på kortare eller längre perioder och för rekryteringsuppdrag. Det jag gillar med First är att de gör en ordentlig och bra research och ger bra feedback hela tiden. Vi har haft ett mångårigt samarbete som fungerat bra.

Vi hinner inte kolla 300 personer
- Fördelen med att arbeta med ett externt rekryterings och bemanningsföretag är att vi inte själva har resursen. Det är mödosamt att leta upp kandidater, gå igenom CV och profil, testa och intervjua. Vi har valt att lägga ut detta eftersom vi har väldigt mycket annat att arbeta med. Vi har inte tid att kolla 300 personer för att hitta rätt slutkandidater. När vi arbetar med First gör de allt detta och presenterar två-tre slutkandidater för oss och det har fungerat bra. Vår viktigaste del är att sätta profilen, det är kärnan i uppdraget.

Att ta hand om konsulterna rätt är viktigt
- Det är en speciell situation att hyra in en medarbetare för en längre period, kanske ett eller två år eller mer. Då är det väldigt viktigt att bemanningsföretaget sköter sitt arbetsgivaransvar. Jag fungerar som arbetsledare, men First är arbetsgivare - vilket är två olika saker. Det finns alltid en viss risk för att det blir oklar ansvarsfördelning. Men jag tycker att First alltid skött sina konsulter på ett bra sätt som arbetsgivare. Det måste jag säga. De är duktiga på hantera sina konsulter, att ta hand om dem, jag har sett exempel på motsatsen vilket inte är bra.

Kort om Arvid Nordquist
Arvid Nordquist HAB är ett svenskt familjeföretag som sedan starten 1884 fokuserat på stora smakupplevelser och kvalitetsprodukter. I sortimentet finns livsmedel, egenrostat kaffe, vin, öl och sedan 2016 även non food-produkter. Arvid Nordquist HAB har idag 286 medarbetare i Norden som tillsammans arbetar för att kunna erbjuda de bästa smakupplevelserna och produkterna och samtidigt som göra sitt yttersta för att förbättra villkoren för människor och minimera miljö- och klimatpåverkan.


Anna Månsson Personalchef och delägare ÅWL Arkitekter
awl Rekrytering av ekonomichef och interimslösning

”Vi behövde rekrytera en ny ekonomichef och interimslösning under pågående budgetarbete. Det var en utmaning att hitta en kompetent ekonomichef som ville delta i ett förändringsarbete och som hade en pedagogisk förmåga och social fingertoppskänsla för att arbeta i en miljö med icke-ekonomer.

Vi valde att samarbeta med First eftersom de presenterade en bra modell till ett rimligt pris, dessutom gav de ett erfaret och förtroendeingivande intryck.”

Vi är mycket nöjda med resultatet av samarbetet, vi hyrde in en erfaren ekonomichef via First under ett par månader, som slutförde budgetarbetet och bidrog till stabilitet på ekonomiavdelningen och företaget. Vi anställde under tiden en ekonomichef som är en duktig ledare och som bidrar och inspirerar på många sätt i företaget.”

Maja Stojanovic Manager HR Admin Siemens Siemens
Siemens Inhyrning och rekrytering av löneadministratörer

”Vi på Siemens har vid flera tillfällen anlitat First när vi behövt löneadministratörer till ett flertal olika projekt. Samarbetet har alltid varit jättebra. Trots att vi kan vara lite otydliga och svåra som kunder, har First ändå lyckas hitta rätt kandidater som matchar det vi behöver.

Det har alltid funkat väldigt bra med de konsulter som vi hyrt in via First Reserve, både kompetensmässigt och vad gäller vilken potential kandidaten har.”

Åse Berglund Verksamhetschef Hemslöjden
Hemslojden Kundcase: Rekrytering av kommunikatör till Hemslöjden.

Hemslöjden stod inför stora förändringar. Man upplevde ett behov att kommunicera tydligare och hitta ett sätt att samordna kommunikationen mellan de tre verksamheterna Hemslöjden, Tidningen Hemslöjd och Hemslöjdens Förlag. 

Rätt kompetens, rätt värderingar

Eftersom Hemslöjden både finansieras av statliga medel och av medlemsavgifter ställdes stora krav på att hitta en ansvarsfull person som kunde använda resurser kreativt och skapa kommunikation som lyfter Hemslöjden och engagerar både medlemmar och allmänheten. Hemslöjden ville bli bättre på att profilera sig mot en yngre målgrupp och värva medlemmar som kunde säkerställa organisationens framtid, samtidigt som de la stort värde i befintliga medlemmars fortsatta trivsel i organisationen.

Workshops för att ta fram rätt profil

Samarbetet med hemslöjden inleddes med två workshops tillsammans med vår kommunikationsspecialist Anna och teamet på Hemslöjden. Syftet med detta var dels att få hela teamet engagerade i arbetet med att hitta sin framtida kollega och dels att genom en kreativ process hitta just de kompetensluckor som saknades i det befintliga teamet. Genom workshopen fick vi också en bra känsla för teamet och företagskulturen som en ny medarbetare ska platsa in i, faktorer som är avgörande för att rekrytera rätt person som stannar och trivs under en lång tid.

Resultat

För att säkerställa ett gott urval användes både annonsering och headhunting för tjänsten. Efter hårt arbete från vårt rekryteringsteam fastnade vi för ca 15 personer som vi ville prata vidare med. Telefonintervjuer genomfördes och 8 personer var så pass intressanta att vi bokade in dem för en personlig intervju. Av dessa 8 blev 5 personer utvalda att träffa VD och projektledare på Hemslöjden.

Valet föll slutligen på en kandidat som matchade på alla plan. Kandidaten kändes alltigenom rätt för uppgiften, en känsla som vi delade med Hemslöjden. Hen uppfyllde både de kompetenskrav som vi kommit överens om under våra workshops och matchade den kultur som fanns på arbetsplatsen.

Den här webbplatsen använder cookies för att förbättra din användarupplevelse. Genom att fortsätta använda webbplatsen samtycker du till att cookies används.