Stäng
Ska vi snacka?

Behöver du hjälp med rekrytering, bemanning, interim, search eller headhunting är du välkommen att boka ett möte med oss! Du behöver inte förbereda någonting. Låt oss höras så ser vi vart det leder!

Hör av dig!

Referenser

Referenser
Det finns inget bättre än en rekommendation.
Scroll
IMG_3291 Ska¨rmklipp12 IMG_3539 IMG_1972 Ska¨rmklipp15 Ska¨rmklipp10 Ska¨rmklipp11 IMG_6970 IMG_6730 Ska¨rmklipp8
Peter Dannqvist Supply Chain Director Arvid Nordquist
2be961b9fac64dd5b1f5d7c080df3b3b "Vi har haft ett mångårigt samarbete som fungerat bra."

Peter Dannqvist är ansvarig för logistik och produktion på Arvid Nordquist:
- Det som jag tycker är viktigast i samarbete med ett rekryteringsföretag är kontinuiteten. Det tar ett tag innan vi lär känna varandra de kan vår kultur och vad vi vill ha. Rekrytering är mer personberoende än vad man kan tro. Jag har arbetat med First på tre olika sätt genom åren. Dels genom bemanningen av receptionen, dels genom att hyra in personal på kortare eller längre perioder och för rekryteringsuppdrag. Det jag gillar med First är att de gör en ordentlig och bra research och ger bra feedback hela tiden. Vi har haft ett mångårigt samarbete som fungerat bra.

Vi hinner inte kolla 300 personer
- Fördelen med att arbeta med ett externt rekryterings och bemanningsföretag är att vi inte själva har resursen. Det är mödosamt att leta upp kandidater, gå igenom CV och profil, testa och intervjua. Vi har valt att lägga ut detta eftersom vi har väldigt mycket annat att arbeta med. Vi har inte tid att kolla 300 personer för att hitta rätt slutkandidater. När vi arbetar med First gör de allt detta och presenterar två-tre slutkandidater för oss och det har fungerat bra. Vår viktigaste del är att sätta profilen, det är kärnan i uppdraget.

Att ta hand om konsulterna rätt är viktigt
- Det är en speciell situation att hyra in en medarbetare för en längre period, kanske ett eller två år eller mer. Då är det väldigt viktigt att bemanningsföretaget sköter sitt arbetsgivaransvar. Jag fungerar som arbetsledare, men First är arbetsgivare - vilket är två olika saker. Det finns alltid en viss risk för att det blir oklar ansvarsfördelning. Men jag tycker att First alltid skött sina konsulter på ett bra sätt som arbetsgivare. Det måste jag säga. De är duktiga på hantera sina konsulter, att ta hand om dem, jag har sett exempel på motsatsen vilket inte är bra.

Kort om Arvid Nordquist
Arvid Nordquist HAB är ett svenskt familjeföretag som sedan starten 1884 fokuserat på stora smakupplevelser och kvalitetsprodukter. I sortimentet finns livsmedel, egenrostat kaffe, vin, öl och sedan 2016 även non food-produkter. Arvid Nordquist HAB har idag 286 medarbetare i Norden som tillsammans arbetar för att kunna erbjuda de bästa smakupplevelserna och produkterna och samtidigt som göra sitt yttersta för att förbättra villkoren för människor och minimera miljö- och klimatpåverkan.


Anna Månsson Personalchef och delägare ÅWL Arkitekter
awl Rekrytering av ekonomichef och interimslösning

”Vi behövde rekrytera en ny ekonomichef och interimslösning under pågående budgetarbete. Det var en utmaning att hitta en kompetent ekonomichef som ville delta i ett förändringsarbete och som hade en pedagogisk förmåga och social fingertoppskänsla för att arbeta i en miljö med icke-ekonomer.

Vi valde att samarbeta med First eftersom de presenterade en bra modell till ett rimligt pris, dessutom gav de ett erfaret och förtroendeingivande intryck.”

Vi är mycket nöjda med resultatet av samarbetet, vi hyrde in en erfaren ekonomichef via First under ett par månader, som slutförde budgetarbetet och bidrog till stabilitet på ekonomiavdelningen och företaget. Vi anställde under tiden en ekonomichef som är en duktig ledare och som bidrar och inspirerar på många sätt i företaget.”

Maja Stojanovic Manager HR Admin Siemens Siemens
Siemens Inhyrning och rekrytering av löneadministratörer

”Vi på Siemens har vid flera tillfällen anlitat First när vi behövt löneadministratörer till ett flertal olika projekt. Samarbetet har alltid varit jättebra. Trots att vi kan vara lite otydliga och svåra som kunder, har First ändå lyckas hitta rätt kandidater som matchar det vi behöver.

Det har alltid funkat väldigt bra med de konsulter som vi hyrt in via First Reserve, både kompetensmässigt och vad gäller vilken potential kandidaten har.”

Åse Berglund Verksamhetschef Hemslöjden
Hemslojden Kundcase: Rekrytering av kommunikatör till Hemslöjden.

Hemslöjden stod inför stora förändringar. Man upplevde ett behov att kommunicera tydligare och hitta ett sätt att samordna kommunikationen mellan de tre verksamheterna Hemslöjden, Tidningen Hemslöjd och Hemslöjdens Förlag. 

Rätt kompetens, rätt värderingar

Eftersom Hemslöjden både finansieras av statliga medel och av medlemsavgifter ställdes stora krav på att hitta en ansvarsfull person som kunde använda resurser kreativt och skapa kommunikation som lyfter Hemslöjden och engagerar både medlemmar och allmänheten. Hemslöjden ville bli bättre på att profilera sig mot en yngre målgrupp och värva medlemmar som kunde säkerställa organisationens framtid, samtidigt som de la stort värde i befintliga medlemmars fortsatta trivsel i organisationen.

Workshops för att ta fram rätt profil

Samarbetet med hemslöjden inleddes med två workshops tillsammans med vår kommunikationsspecialist Anna och teamet på Hemslöjden. Syftet med detta var dels att få hela teamet engagerade i arbetet med att hitta sin framtida kollega och dels att genom en kreativ process hitta just de kompetensluckor som saknades i det befintliga teamet. Genom workshopen fick vi också en bra känsla för teamet och företagskulturen som en ny medarbetare ska platsa in i, faktorer som är avgörande för att rekrytera rätt person som stannar och trivs under en lång tid.

Resultat

För att säkerställa ett gott urval användes både annonsering och headhunting för tjänsten. Efter hårt arbete från vårt rekryteringsteam fastnade vi för ca 15 personer som vi ville prata vidare med. Telefonintervjuer genomfördes och 8 personer var så pass intressanta att vi bokade in dem för en personlig intervju. Av dessa 8 blev 5 personer utvalda att träffa VD och projektledare på Hemslöjden.

Valet föll slutligen på en kandidat som matchade på alla plan. Kandidaten kändes alltigenom rätt för uppgiften, en känsla som vi delade med Hemslöjden. Hen uppfyllde både de kompetenskrav som vi kommit överens om under våra workshops och matchade den kultur som fanns på arbetsplatsen.

Anita Björnström HR-chef Semper
Semper Jag gillar Firsts värderingar

Anita Björnström är HR-chef på Semper:

-Jag gillar att det blivit en mer öppen syn på hur man kan arbeta. Arbetsmarknaden förändras och utvecklas. Förr var det så att om man slutade på ett ställe så kunde man aldrig någonsin gå tillbaka! Så är det inte längre, nu kan man byta jobb, få nya erfarenheter någon annanstans och sedan komma tillbaka igen. Det tycker jag är bra. Det är också bra att man kan pausa ibland; chefer som gör något annat en period i livet. Jag tycker det är sunt. Man måste inte jobba på samma sätt hela tiden. Ta gig-ekonomin till exempel, jag vet inte om det är en fluga som försvinner eller om det är här för att stanna, men det är intressant att se vart det tar vägen. Hur människor kan arbeta på olika sätt under olika perioder av sitt liv. Därför tycker jag också om First nytänkande med såväl AI teknik (AI search med roboten FRasse) som hur de jobbar med balans i livet. Våra värderingar är samstämmiga. Öppenhet och transparens är ord som jag värdesätter.

”Synen på arbete förändras.”

-Jag har jobbat cirka 25 år inom HR-området och väldigt mycket har ju hänt under denna period. Inte minst vad gäller bemanning och rekryteringen. När bemanningsbranschen kom dominerades den av några få stora företag som hade ”allt”. Stora företag som rekryterade och bemannade inom alla branscher och yrkeskategorier. Idag är det mycket mer specialiserat. Vid ett tillfälle kontaktade jag till exempel First för en lite mer ovanlig rekrytering. Jag behövde en medarbetare som hade en delad tjänst. Till 50 % att arbeta med löner och till 50 % som management assistent i koncernledningen. Å ena sidan någon som gillar fasta rutiner, ordning och reda, å andra sidan en serviceinriktad och flexibel person som snabbt kan ändra prioriteringar. Inte så lätt kanske. Men First lyckades hitta rätt medarbetare och det blev bra!

Kort Om Semper:

Sempers välkända varumärke borgar för samma höga kvalitet som det gjort sedan starten 1939. Idag är Semper ledande aktör i Norden inom barnmat, glutenfritt och modersmjölksersättning. Huvudkontoret ligger i Sundbyberg och produktionsanläggningar finns i Götene och Falun. Semper har 240 medarbetare i Sverige, Finland, Norge och Danmark och omsätter cirka 1,5 miljarder SEK. Företaget ingår i den internationella livsmedelskoncernen Hero Group, som har drygt 4 000 medarbetare i 19 länder.