Stäng
Ska vi snacka?

Behöver du hjälp med rekrytering, bemanning, interim, search eller headhunting är du välkommen att boka ett möte med oss! Du behöver inte förbereda någonting. Låt oss höras så ser vi vart det leder!

Hör av dig!

Inspiration

Inspiration

Motivation under Corona - Att vara snäll mot sig själv har aldrig varit viktigare

4 minuter

Det är nu det är läge att på riktigt vara snäll mot sig själv. Hög ambitionsnivå och en full kalender i all ära, men det är svårare för många människor att leva upp till idealen just nu när tillvaron förändrats så drastiskt.

Frågor?
Sandra Solomon VD / Partner 070 279 83 42

Är du en av dem som kämpar med motivationen? Kom ihåg att det du presterar nu inte är representativt för din egentliga kapacitet. Hjärnan är upptagen med mycket mer än de uppgifter du för stunden har framför dig.

Hjärnans reaktion vid osäkerhet

Hjärnans främsta fokus är att överleva. Så har det alltid varit, oavsett omständigheter. Det mest effektiva sättet att säkra sin överlevnad är att göra prognoser om den närmsta framtiden. På det sättet bygger vi beredskap och kan ligga steget före. När vi nu lever i en pandemi och forskningen i bästa fall håller jämna steg med vad vi upplever i realtid, så är det svårt för någon att göra förutsägelser om framtiden. Vi vet inte vad som kommer att hända med smittan eller ekonomin, eller vår rörelsefrihet. Vissa känner direkt oro för sin egen och sina närmastes hälsa och försörjning. Osäkerheten om framtiden är globalt större än den troligen har varit någon gång under de senaste decennierna då vi levt i ett överflöd av information.

Själva osäkerheten i sig skapar mer stress för hjärnan, än om vi hade ställts inför faktum om vad som väntar oss. Att vi inte kan göra förutsägelser om framtiden innebär inte att hjärnan slutar försöka. Den arbetar ständigt med att scenarioplanera för att säkra sin överlevnad. Det tar mental kapacitet och vi får mindre ”bandbredd” kvar till att utföra de uppgifter vi står inför på arbetet och privat. Vi orkar mindre. Vi blir lättare distraherade. Vi riskerar att tappa humöret snabbare och vårt fokus rubbas. Vi har inte samma möjligheter att prestera på den nivå som vi är vana vid. Om ambitionen ändå ligger kvar på en hög nivå, så riskerar resultatet att bli ett misslyckande. När vi gör en dagsplanering på tio uppgifter och bara lyckas beta av tre. När vi säger att vi ska leverera inom en viss tid och tvingas ursäkta sena leveranser. När vi missar att göra det där som vi lovat att komma ihåg, eller när vi får ta emot klagomål från kunder, kollegor eller arbetsgivare, likväl som familjemedlemmar. Det är då vi måste inse att vi arbetar med en lägre kapacitet i hjärnan just nu. Den är upptagen med annat, som vi har begränsat med möjligheter att påverka.

Var snäll mot dig själv

Känner du igen dig i hur du påverkas av de rådande omständigheterna? Börja med att behandla dig själv med den omtanke och förståelse som du hade önskat av en vän. Dina tankar om dig själv och din prestation skapar mer begränsning för hjärnan än själva situationen i sig. Lyckligtvis kan du påverka dina tankar och därmed också hjärnans känslomässiga respons och kapacitet.

Sätt rimliga mål och förväntningar

Bestäm från början vilka tre uppgifter du ska göra, istället för tio. Gör sedan dem och var nöjd. Ge dig själv de generösa tidsramar du behöver för att leverera kvalitet i den mån du själv kan påverka. Sänk din egen ambition för sådant som inte egentligen är viktigt. Prioritera fysisk rörelse, även om det bara är 10 min promenad och även om det känns motigt. Efteråt kommer du att ha förändrat din kemiska uppsättning i hjärnan till ett tillstånd där du har lättare för att ta tag i saker. Gör saker som du kan kontrollera och som ger konkreta resultat. Det kan till exempel vara bakning, trädgårdsarbete, sömnad, matlagning eller konstnärligt skapande. Aktiviteterna hjälper till att höja positiva substanser i hjärnan, samtidigt som du fokuserar på något du kan kontrollera.

Stanna kvar i obehagliga känslor

Har du upptäckt att du tenderar att vara mer ute på sociala medier, äta mer socker eller ägna dig åt mer spel eller shopping online? Det kan förklaras av att du vill mota bort obehagliga tankar med snabb stimulans, som finns så tillgängligt idag. Var medveten om att negativa känslor växer av att du försöker fly från dem. Så snart du vågar stanna kvar i en obehaglig känsla, så kommer du märka att du överlever det också och den kommer per automatik att minska i styrka och påverkan på dig. Ibland är bästa sättet att skapa lite extra kapacitet för hjärnan, att sitta ensam med sina tankar i 10 min. Det kan vara utmanande i stunden, men resultatet blir en hjärna som fokuserar bättre och du får lättare för att vara snäll mot dig själv. Det kan vara helt avgörande för ditt välbefinnande i en oviss tillvaro.

Gästkrönika av Anna Tebelius Bodin, författare till boken Den analoga hjärnan i den digitala tillvaron


Inspiration Mer Inspiration
Måndagslycka 5 sätt att hitta och rekrytera innovativa medarbetare 3 minuter

Världen förändras alltid och digitaliseringen har gjort att förändringen går snabbare än någonsin. Det ställer nya krav på både arbetsgivare och medarbetare att vara innovativa.

Mer information
Måndagslycka Sätt karriärmål för att öka din måndagslycka 4 minuter

De flesta av oss spenderar en tredjedel av sin tid på jobbet, det innebär att vi många gånger är mer tid på arbetsplatsen än med våra nära och kära eller på andra saker vi tycker om att göra.

Mer information
Måndagslycka Välmående på jobbet 4 mjnuter

Så hittar du måndagslycka under 2020. Hur hittar man måndagslycka? Om du inte redan har måndagslycka vill du läsa vidare för att få våra 6 bästa tips om hur du ska öka ditt välmående på jobbet under 2020.

Mer information
Den här webbplatsen använder cookies för att förbättra din användarupplevelse. Genom att fortsätta använda webbplatsen samtycker du till att cookies används.