Stäng
Ska vi snacka?

Behöver du hjälp med rekrytering, bemanning, interim, search eller headhunting är du välkommen att boka ett möte med oss! Du behöver inte förbereda någonting. Låt oss höras så ser vi vart det leder!

Hör av dig!

Inspiration

Inspiration

Experternas bästa tips för att jobba hemma

5 minuter

Just nu är det fler än någonsin i Sverige som jobbar hemma. Vissa är vana att jobba hemifrån sedan flera år men för andra är det en helt ny och utmanande upplevelse.

Frågor?
Sandra Solomon VD / Partner 070 279 83 42

De flesta får tekniken att funka och löser det praktiska med bravur men hur hittar man inspirationen och håller motivationen uppe när man jobbar med helt andra förutsättningar än tidigare?

Många behöver lite hjälp på vägen för att få hemmajobbet att funka och First har därför bett några av sveriges främsta inom kommunikation, ledarskap, personlig utveckling och försäljning om deras bästa tips för att jobba bra hemifrån. Läs vidare för att ta del av tips från bland andra Linda Hammarstrand, Christer Olsson, Karin Zingmark och Ami Hemviken.

Linda Hammarstrand, Company Culture Advisor, föreläsare och författare:
"Skaffa nya vanor och säkra ditt nätverk”

Situationen Corona orsakat med många människor som jobbar hemifrån har gjort att vi tappat våra värdefulla rutiner. 50% av våra dagar utgörs av vanor, saker vi gör utan att tänka på dem. När livet förändras hastigt så förlorar vi våra vanor, golvet gungar, därför är det många som upplever att det är svårt att vara lika effektiv hemma som på jobbet. Ett bra råd är att se till att skapa nya vanor och rutiner som också innefattar ditt nätverk. Vi har mist vårt dagliga nätverk och när vi mister förväntan från andra upplever vi att vi mister vårt värde. Gå ihop med andra, ditt team om du har ett, eller andra personer som du kan skapa ett team med. Börja dagen tillsammans med lite feedforward, vad vill du ska ske under dagen, hjälp varandra och framförallt sätt förväntningar på varandra. Skapa ett starkt litet intensivt nätverk som möts varje morgon, skrattar, höjer, diskuterar och följer upp varandra.

Alla har ett behov av att känna mening och veta varför man finns. Se till att du vet vad du är lösningen på, vad är meningen med just ditt jobb och värdet du tillför? Kom ihåg att du har den roll du har för att just du är kompetent att göra jobbet och att du är viktig på din sträcka. Arbetslivet kan liknas vid en stor stafett där alla har ett värde på sin sträcka, och alla servar, vissa startar, andra utför och vissa slutför. Det är så vi arbetar tillsammans, inte bara samtidigt."

Mathias Härenstam, entreprenör och expert på att skala försäljning i företag:
“Dela upp din arbetsdag i fyra arbetspass med en tydlig målsättning för varje pass”

När vi jobbar hemma så är det lätt hänt att vi inte kommer in i ett flow av tillräckligt mycket koncentration utan vi blir lockade att göra något annat istället och blir ineffektiva. Eller så sitter vi för länge koncentrerade så vi blir mer och mer ineffektiva ju längre tid det går. Det blir därför viktigt att dela in din dag i fyra arbetspass med en ordentlig rast mellan varje pass där du både rör på dig och får i dig ny energi genom att äta något. Du kan ta en rask promenad på 15 min eller köra ett effektivt träningspass. För varje arbetspass så sätter du ett tydlig mål med vad du skall uppnå just under det passet. Avsluta dina sista 5 minuter för dagen med att skriva en lista på de sex viktigaste sakerna du skall göra dagen efter, det hjälper din hjärna att parkera ditt jobb tills imorgon.

Per Holknekt, föreläsare, varumärkeskonsult och entreprenör:
“Inse att du har tid”

Nu har du tid. Vi säger alltid ”jag har inte tid”. Det har vi nu. Det vi inte hade tid med då.

Karin Zingmark författare till Maxa Snacket, Maxa modet och strategisk rådgivare:
“Skapa struktur”

För att bli produktiv i din hemmiljö tror jag att struktur och rutiner är A och O. Se till att hitta en bra arbetsmiljö hemma - tänk på belysning och på att kunna sitta ostört för att fokusera. Strukturera upp din arbetsdag genom att sätta upp tydliga mål för dagen och schemalägg pauser som inkluderar fysisk aktivitet så att du kommer ut och rör på dig med jämna mellanrum. Glöm inte bort att prioritera det sociala, så att du också får en struktur kring digitala luncher med kollegor, fikapauser online eller kanske en Walk and Talk med en kollega per telefon. Tänk också på att avsluta din arbetsdag i rimlig tid, så att du hittar en avgränsning mellan jobb och privatliv så gott det går. Innan vi vet ordet av är denna period i livet över, så nu hjälps vi åt för allas bästa!

Ami Hemviken, författare till boken “Le! Det är inte tanken som räknas”, föreläsare och ledarskapscoach:
“Planera din sociala dag”

Se till att lägga in sociala kontakter med dina kollegor via telefon, teams eller andra medier- allt du kan göra för att påminna dig om att ni är i detta tillsammans är bra. Vi är och förblir flockdjur, även i corona-tider och då behöver vi hitta andra sätt att mötas än live. Det bör heta fysisk distans och inte social distans. Se till att ni behåller, eller skapar, en jobbkultur där ni berömmer och bekräftar varandras arbetsinsatser. Det behövs ännu mer nu, när många upplever att de är isolerade och kanske ”ingen märker” det man gör.

Anna Tebelius Bodin, författare till boken Den analoga hjärnan i den digitala tillvaron:
“Acceptera att det är annorlunda förutsättningar och utarbeta en planering efter det”

Irritationen över att inte klara business-as-usual orsakar mer utsöndring av stresshormonet kortisol, än det som faktiskt fallerar. Det är tankarna som blir den begränsande faktorn och inte den objektiva situationen. Känslan av att inte få ihop det kan undvikas genom att sänka ribban och göra ett ”snällare” schema. När man lyckas tack vare en lägre ambitionsnivå blir det mer motiverande att fortsätta långsiktigt. Det är under en begränsad tid och är inte representativt för hur ambitiös man kan vara under andra omständigheter. Man får känna sig duktig när man planerat tre uppgifter och gjort tre uppgifter. Till skillnad från att planera för 10 uppgifter och göra 3. Det är själva målsättningen att komma i kontroll och slippa jaga och ligga efter. Först då utsöndras signalsubstanser och hormoner som underlättar möjligheten att tänka klart, känna empati och uppleva att man är i kontroll. Det är helt avgörande för både hälsan och resultaten i dessa tider.

Christina Stielli, föreläsare och författare:
“Låtsas att du faktiskt ska till jobbet”

Gör som du alltid har gjort varje morgon. Kliv upp, duscha, klä på dig (!), drick kaffe eller hur din vanliga rutin nu ser ut. Lämna huset eller lägenheten när du brukar, gå ut genom porten eller grinden, vänd och gå tillbaka. Nu börjar jobbet. Sluta jobba när du vanligtvis slutar jobba. Ordna till din arbetsplats, gå ut genom dörren ... vänd och kom tillbaka. Nu är du hemma igen!

Kristina Hagström Illievska, grundare From one to another, Expert sälj- och företagskultur:
“Skapa förutsättningar för att du ska lyckas”

Allt handlar om att skapa förutsättningar för sig själv att lyckas. Jag tror mycket på att man ska undanröja alla hinder innan man sätter sig framför datorn. På så sätt tar jag bort alla möjliga distraktioner. Min dag börjar allt som oftast med rörelse av något slag, ofta handlar det om att lämna sonen på förskola, men är jag pigg blir det en joggingtur. Innan jag går har jag satt på kaffekokaren så att jag bara behöver knäppa på den när jag kommer tillbaka. Med koppen i handen, ingen tvätt eller disk kvar att plocka undan för det gjorde jag på min fritid, kopplar jag på datorn och börjar med att strukturera dagen. Jag skriver upp 3 saker jag vill ha gjort innan jag är klar och lägger lappen bredvid mig så att den påminner mig att fokusera på rätt saker.

Genom att göra så här får jag sinnesro att fokusera och jag njuter också av dagen. Jag gör inte bara bra saker jag gör det bra för mig själv också.
Du är lika viktig som jobbet du gör!


Christer Ohlsson, föreläsare och författare:
“Nu är det viktigare än någonsin att vi arbetar tillsammans”

Alla som någon gång lyssnat på mig vet att jag brukar prata om att livet består av tre ringar. Den första ringen är den som handlar om ditt sociala liv och familjen, den andra är den som handlar om ditt yrke, ditt professionella liv och den tredje handlar om din fysiska och psykiska hälsa. De här ringarna är en helhet som hänger ihop och får du problem i en av ringarna får du automatiskt problem i alla de andra.

Dina ringar sitter också ihop med andras ringar, till exempel dina familjemedlemmars ringar. Får du eller en familjemedlem problem i en av ringarna så får automatiskt alla i familjen problem i sina ringar. Prata om ringarna med dina familjemedlemmar, var lyhörda för och respektera varandras behov i de olika ringarna och lägg tillsammans upp vardagen med hemmajobb så att det funkar för alla. Det är ingen konkurrenssituation utan det är en win-win situation, mår din partner bra i sina ringar kommer du att må bra i dina ringar.

Med den annorlunda verklighet vi har just nu har alla tre ringar påverkats för de flesta, nu är det viktigare än någonsin att vi arbetar tillsammans för att se till att vi har det bra i alla tre ringar. Det kan vi åstadkomma genom acceptans, respekt och förståelse. Uttryck till din partner vad du behöver för att få hemmajobbet att funka och lyssna även på vad din partner behöver för att få hemmajobbet att fungera.

Ingen vet idag när pandemin är över eller när livet efter Corona tar vid men det vi vet är att vi människor är fenomenalt bra på att anpassa oss till rådande omständigheter. Hoppas att experternas tips ger dig hjälp på vägen att anpassa dig till det nya och hantera den annorlunda situationen som råder just nu men också inspiration och motivation att hantera det nya som tar vid efteråt.

First
Rekrytering och Bemanning i Stockholm ser till att företag som söker personal och individer som söker jobb hittar varandra inom områdena inköp och logistik, HR, lön, ekonomi och administration. Vill du uppleva alla fördelar med att ta hjälp av ett rekryterings- eller bemanningsföretag nästa gång du behöver personal, hör av dig till oss på First!

Inspiration Mer Inspiration
Måndagslycka 5 sätt att hitta och rekrytera innovativa medarbetare 3 minuter

Världen förändras alltid och digitaliseringen har gjort att förändringen går snabbare än någonsin. Det ställer nya krav på både arbetsgivare och medarbetare att vara innovativa.

Mer information
Måndagslycka Sätt karriärmål för att öka din måndagslycka 4 minuter

De flesta av oss spenderar en tredjedel av sin tid på jobbet, det innebär att vi många gånger är mer tid på arbetsplatsen än med våra nära och kära eller på andra saker vi tycker om att göra.

Mer information
Måndagslycka Välmående på jobbet 4 mjnuter

Så hittar du måndagslycka under 2020. Hur hittar man måndagslycka? Om du inte redan har måndagslycka vill du läsa vidare för att få våra 6 bästa tips om hur du ska öka ditt välmående på jobbet under 2020.

Mer information
Den här webbplatsen använder cookies för att förbättra din användarupplevelse. Genom att fortsätta använda webbplatsen samtycker du till att cookies används.