Inspiration

Inspiration

Ett bra avslut - så gör du när en anställd sagt upp sig

Jag har hört många berättelser om anställda som behandlats illa efter att de sagt upp sig. Medarbetare som blivit baktalade till kunder, lön som uteblivit eller hållits inne (vilket för övrigt är rent olagligt), chefer som utövat härskartekniker eller agerat ut i raseriutbrott mot medarbetaren som bestämt sig för att lämna företaget.

Frågor?
Sandra Solomon VD / Partner 070 279 83 42

När en medarbetare säger upp sig är det inte ovanligt att man som chef upplever känslor av besvikelse, frustration och till och med irritation. Känslorna kan komma överraskande och känslorna är okej att känna, även chefer är människor. Det som inte är okej är att ta ut känslorna på medarbetaren som sagt upp sig.

Alldeles för ofta hör jag om dåliga avslut. Medarbetare som behandlats annorlunda och illa när de sagt upp sig. Precis som med mycket annat så är det oftast de negativa historierna som sprider sig mer än de positiva berättelserna. Därför borde alla arbetsgivare vilja göra allt i sin makt för att medarbetare ska lämna företaget med en bra magkänsla.

När man rekryterar idag så har nätverket stor betydelse. Tidigare medarbetare kan vara ambassadörer som rekommenderar andra att söka sig till företaget, eller före detta anställda som avråder andra att jobba hos arbetsgivaren.

Medarbetare minns hur de behandlats under uppsägningstiden. Oavsett om det är en medarbetare som utfört sitt arbete väl och varit en bra kollega eller inte så har man som arbetsgivare och människa allt att vinna på att avsluta som vänner.

Här får du några enkla tips om vad du ska göra och vad du inte ska göra när en anställd sagt upp sig:

Gör:

  • Ha ett professionellt förhållningssätt genom hela processen
  • Ställ frågor och be om feedback. Det här är en möjlighet för dig att lära dig mer om hur medarbetaren känner och tycker och på så sätt är det även en chans till förbättring
  • Var lyhörd för känslor och funderingar som kan uppstå hos kollegorna i teamet och bemöt dem för att förhindra spekulationer
  • Var transparent, så långt det är möjligt
  • Anordna en avtackning med kollegorna


Gör inte:

  • Agera på känslor som slutar med arga eller besvikna konversationer
  • Behandla medarbetaren annorlunda än övriga medarbetare under uppsägningstiden
  • Snacka ner medarbetaren inför kollegor eller kunder

En bra chef och arbetsgivare bryr sig om och tar hand om sina medarbetare - ända till sista anställningsdagen.

Om en medarbetare sagt upp sig kan vi på First hjälpa dig att hitta en ny oavsett om du vill rekrytera eller hyra in en konsult. Vi tillsätter tjänster inom HR, lön, ekonomi, inköp och logistik.

Inspiration Mer Inspiration
Måndagslycka 5 sätt att hitta och rekrytera innovativa medarbetare 3 minuter

Världen förändras alltid och digitaliseringen har gjort att förändringen går snabbare än någonsin. Det ställer nya krav på både arbetsgivare och medarbetare att vara innovativa.

Mer information
Måndagslycka Sätt karriärmål för att öka din måndagslycka 4 minuter

De flesta av oss spenderar en tredjedel av sin tid på jobbet, det innebär att vi många gånger är mer tid på arbetsplatsen än med våra nära och kära eller på andra saker vi tycker om att göra.

Mer information
Måndagslycka Välmående på jobbet 4 minuter

Vill du hitta måndagslycka under 2021? Läs vidare för att veta hur du behåller din måndagslycka om du redan hittat den eller om du vill veta hur du ska göra för att hitta den. Här får du våra 6 bästa tips om hur du ska öka ditt välmående på jobbet under 2021.

Mer information
Stäng
Ska vi snacka?

Behöver du hjälp med rekrytering, bemanning, interim, search eller headhunting är du välkommen att boka ett möte med oss! Du behöver inte förbereda någonting. Låt oss höras så ser vi vart det leder!

Hör av dig!