Stäng
Ska vi snacka?

Behöver du hjälp med rekrytering, bemanning, interim, search eller headhunting är du välkommen att boka ett möte med oss! Du behöver inte förbereda någonting. Låt oss höras så ser vi vart det leder!

Hör av dig!

Inspiration

Inspiration

De 7 bästa böckerna för personlig utveckling i karriären

6 minuter

Att läsa bra böcker som gör dig inspirerad, motiverad eller lär dig något nytt kan ge dig personlig utveckling och göra dig till dröm-medarbetaren som alla arbetsgivare vill anställa eller befordra. Här tipsar vi om de 7 bästa böckerna för att hitta inspiration och motivation just nu. Det här är bra böcker oavsett om du söker nytt jobb, tagit dig an en chefsroll eller leder ett företag.

Frågor?
Sandra Solomon VD / Partner 070 279 83 42
  1. Ta skit! Och gör det till guld. Annika R. Malmberg
    En bok full av checklistor och övningar som gör dig till en mästare på att ge och ta kritik så att du kan utvecklas snabbare, bli mer omtyckt och få bättre relationer. Det som känns tufft att höra kan rätt använt göra dig starkare och mer framgångsrik.

  2. Arbetslös men inte värdelös, Nina Jansdotter och Beate Möller
    Denna bok är som en handbok för dig som söker nytt jobb med både lärdomar och praktiska övningar. Nina Jansdotter och Beate Möller har skrivit en bok om hur det kan kännas när man plötsligt står utan jobb. Boken hjälper dig att hantera de tankar och känslor som du kan drabbas av medan du söker arbete och tar dessutom upp hur du påverkas som människa av att vara arbetssökande.

  3. Draken i rummet, Gunilla von Platen
    Gunilla von platen är superentreprenören med en unik historia. I sin självbiografi berättar hon om allt ifrån sin uppväxt, till äktenskap och nära och kära som mist livet på fruktansvärda sätt. Hon berättar om makten, männen, miljonerna och motgångarna och hur hon som kvinna fått kämpa hårt för att respekteras i en manligt värld. Gunilla von Platen är idag en av sveriges mäktigaste drakar med hela världen som arbetsfält.

  4. En liten bok om medarbetarskap, av Christopher Svensson, Stefan Söderfjäll
    Christopher Svensson och Stefan Söderfjäll har skrivit en bok baserad på forskning om vad som kännetecknar ett bra och mindre bra fungerande medarbetarskap. De går igenom i vilken typ av organisation och under vilka förutsättningar ett bra medarbetarskap kan utvecklas präglat av tillit och trygghet. Graden av fungerande medarbetarskap är avgörande för företags måluppfyllelse och effektivitet. Christopher är organisationskonsult och en av grundarna till Ledarskapscentrum.

  5. Målmedveten: prioritera rätt och säg nej med gott samvete, David Stiernholm
    Den här boken är för dig som behöver lära dig skillnaden mellan bråttom och viktigt. Boken ger dig verktyg för att skapa konkreta och lättillgängliga mål i vardagen som gör det lättare för dig att prioritera när du ställs inför valet mellan uppgifter som är bråttom eller viktiga. Det kommer att minska stressen i din vardag och du kommer att frigöra tid till det som faktiskt är viktigt. När du läst klart kommer du att äga din egen planering och det ger både energi och överblick över vardagen.

  6. I kundens skor: att skapa värde utifrån mottagarens perspektiv, av Klas Hallberg, Per Kristensson
    Det kan låta så enkelt men varför är det så svårt - och viktigt - att sätta sin in i kundens perspektiv? I den här boken får du veta hur du med rätt förhållningssätt och frågeställningar kan du ta dom första stegen tillsammans med din kund. Författarna tar avstamp i forskning och ger väl underbyggda råd om hur företag och organisationer kan göra för att lyckas i mötet med sina kunder blandat med humoristiska nedslag i verkligheten och insiktsfulla reflektioner kring varför det kan vara så svårt att förstå sina kunder.

  7. Att leda i kris, av Carolin Runnquist
    Företag som hanterar en kris på ett bra sätt kan få ett större förtroende från kunder och till och med öka sitt aktievärde. Hanterad på rätt sätt behöver en kris inte vara en katastrof. Alla företag behöver ha en beredskap för hur man ska hantera en kris om den uppstår. I den här boken får du veta vad som definierar en kris, hur människor fungerar i en kris och hur du leder i en kris. Du får konkreta verktyg för att ha en beredskap för en kris men också verktyg för hur du hanterar en uppkommen kris. Författaren har intervjuat ledare med stor erfarenhet av att hantera kriser och intervjupersonerna delar öppenhjärtigt med sig av sina upplevelser och erfarenheter.

First Rekrytering, Bemanning och Löneoutsourcing i Stockholm har sedan snart 10 år sex gånger om året skickat böcker till våra kunder och konsulter för att ge möjlighet till personlig utveckling, inspiration och motivation. Framförallt vill vi bidra till att man får möjlighet att läsa en bok som man kanske inte skulle ha valt själv. Vill du ta del av alla fördelar med att ta hjälp av ett företag inom rekrytering, bemanning eller löneoutsourcing, kontakta oss idag! Berättar du att du läst den här artikeln tar vi med en bok vid vårt första möte!

Inspiration Mer Inspiration
Måndagslycka 5 sätt att hitta och rekrytera innovativa medarbetare 3 minuter

Världen förändras alltid och digitaliseringen har gjort att förändringen går snabbare än någonsin. Det ställer nya krav på både arbetsgivare och medarbetare att vara innovativa.

Mer information
Måndagslycka Sätt karriärmål för att öka din måndagslycka 4 minuter

De flesta av oss spenderar en tredjedel av sin tid på jobbet, det innebär att vi många gånger är mer tid på arbetsplatsen än med våra nära och kära eller på andra saker vi tycker om att göra.

Mer information
Måndagslycka Välmående på jobbet 4 mjnuter

Så hittar du måndagslycka under 2020. Hur hittar man måndagslycka? Om du inte redan har måndagslycka vill du läsa vidare för att få våra 6 bästa tips om hur du ska öka ditt välmående på jobbet under 2020.

Mer information
Den här webbplatsen använder cookies för att förbättra din användarupplevelse. Genom att fortsätta använda webbplatsen samtycker du till att cookies används.